Petua Merawat Sengatan Duri Ikan Sembilang

Petua Merawat Sengatan Duri Ikan Sembilang





blogpancingelih.blogspot.cm
Inilah Akibat Bisa Duri Ikan Sembilang | Spesis ikan sembilang adalah menyerupai ikan duri dan ikan keli. Namun, ikan keli afrika tidak mempunyai sengat/bisa, hanya ikan keli sungai atau sawah yang mempunyai sengat ini..ikan keli tu selalunya tidak membesar seperti ikan keli afrika. Ikan sembilang hidup ditepian pantai atau dimuara-muara sungai/laut dan hidup dikawasan air masin. Siapa yang pernah terkena sengat/bisa ikan sembilang ni pasti ada pengalaman macam mana rasanya kesakitannya kan..saya pernah terkena sengat ikan sembilang ni masa umur saya 13 tahun, ketika itu pertama kali ikut bapa saya pergi memancing di muara..
 

Dan, saya akan kongsikan kepada korang semua petua merawat dan mengubati sengatan bisa duri ikan sembilang ini. Ada beberapa petua yang selalu digunakan:

  • Asam Jawa – Sapukan asam jwa ditempat yang disengat duri ikan sembilang untuk beberapa minit.  Pastikan ditampal ditempat sengatan tersebut.

  • Serbuk Kopi – Sediakan 2 atau 3 sudu serbuk kopi dan campurkan air panas yang mendidih. Kemudian, ambil kain dan sapukan ditempat yang disengat.

  • Limau Kasturi/Nipis – Potong limau nipis 2 bahagian. Picit tempat sengatan sampai darah terkeluar dan sapukan limau nipis ditempat tu.

Lain tempat mungkin lain juga petua merawat sengatan duri ikan sembilang ni, apa yang saya kongsikan adalah yang biasa kita dengar dan selau saya amalkan. Bawalah sebungkus asam jawa atau beberapa biji limau kasturi/nipis ketika memancing, manalah tu malang tidak berbau kan..
 



blogpancingelih.blogspot.com

 

Sengatan duri ikan sembilang ini harus dirawat dengan segera, jika tidak nanti jadilah macam brader dalam gambar diatas ni. Beliau katanya, telah disengat ikan sembilang 10 hari sebelum beliau post status di Kelab Joran Facebook dan luka tesebut berlubang dan mengeluarkan nanah/bau.

 

Semoga petua yang saya kongsikan ini berguna untuk kaki-kaki pancing diluar sana. Utamakan keselamatan.

 

LikeTweet

8 Responses to "Petua Merawat Sengatan Duri Ikan Sembilang"

  1. Aku baru je kena td. Ikan dh mati. Kena masa nk simpn dlm aisbox.

    ReplyDelete
  2. Bengkak jari saya cuma tertusuk ja lepaa tu darahnya tak keluar sebab tak seberapa dalam ..bila tidur semalaman sok pagi jari dah tak boleh lipat bengkak da terpaksa tusuk jarum mau keluarkan darah tau pun air jernih tu..lain yg tertusul lain pula yang bengkak pandai jalan tu bisanya oo..

    ReplyDelete
  3. Hari ni husband terkena juga di ibu jari kanan . kebetulan di lexis jumpa daun tapak kuda ambil getah dan sapu utk tarik bisa

    ReplyDelete
  4. Baru kena petang tadi.. lambat tau ada bisi ikan ni..sampai rmh baru tau mesti picit keluar kan bisa..tangan dah merasa kebas sgt2..coba ikut petua yg pakai asam jawa dulu..harap ok..😢 sakit nya mmg tak boleh bawa bincang...shitttt!!!

    ReplyDelete
  5. Saya pernah kena sengat anak ikan duri atau belukang kurang pasti... Tpi spesis sarjen jgaklah... Citenya... Bru x sampai 30minit Naik Kelong.... Sebelum kami mulakan mancing owner Kelong ad wat briefings untuk semua PEMANCING sebelum mulakan mancing .. siap semua briefing... Masing2 keluarkan senjata masing2..... Balingan pertama.... Straight pertama ikan duri.... Skali terbelit ngan Tali PEMANCING lain.... Tngah adjust Tali terbelit... Bleh plak ikan tu berbuai.... Apa lgi tercucuk Kat JARI...... Fuh mula2 kena... Mcm ada bara API mendidih... Fuh berdenyutnya package..... Member semua tlg picitkan JARI tdi... Berdarah2.... Bnyak.... Picit2 bg bisa kluar sambil siram lalukan air Kat tpt kna cucuk tdi.... Berdenyut2 muka MSA tu kna steady... Xnk kacau mod kwn2 nk mancing.... Pastu... Cuba ambik Tembakau tekapkan Kat tempat kna tu.... Berdenyut lgi kuat tpi kejab je... Alhamdulillah lepas tu bleh mancing semula.... Pegalaman sy setakat nie.... Ada yg kata kna bwa cuka skit utk kes2 mcm nie bleh guna.... Sy x pasti... Cuma jika ad pegalaman lain bleh share utk Kita semua... Trima kasih...

    ReplyDelete